Tvorba web stránok pre

Registračná pokladnica – kedy ju musíte mať a kedy nie

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

V tomto článku sa dozviete, kedy musíte a kedy nemusíte používať registračnú pokladnicu.

Kedy potrebujete registračnú pokladnicu

Registračnú pokladňu musíte mať, ak na predajnom mieste prijímate tržbu z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.

To znamená:

Ak vám vaši zákazníci platia v hotovosti za váš tovar alebo služby, musíte mať regsitračnú pokladňu.

Ak vám vaši zákazníci platia platobnými kartami na mieste predaja, tiež musíte mať registračnú pokladňu.

Kedy nepotrebujete registračnú pokladnicu

Zákon definuje výnimky, kedy nemusíte mať registračnú pokladňu. Tu sú:

Povinnosť evidovať tržbu v registračnej pokladni sa nevzťahuje na

a) predaj

1. cenín, cestovných lístkov mestskej hromadnej dopravy, telefónnych kariet, dennej tlače a periodickej tlače,
2. mincí z drahých kovov, pamätných bankoviek, pamätných mincí, zberateľských mincí, hárkov bankoviek a súborov obehových mincí, ako aj bankoviek a mincí, ktoré boli stiahnuté z peňažného obehu a stratili status zákonného platidla po uplynutí obdobia určeného na ich výmenu, v Národnej banke Slovenska, 5) v bankách, 6) v pobočkách zahraničných bánk7) a na numizmatických burzách,
3. poštových cenín na filatelistických burzách,
4. tovaru prostredníctvom predajných automatov,
5. tovaru na dobierku,
6. doplnkového tovaru súvisiaceho s poskytovaním poštových služieb,
7. tovaru súvisiaceho s poskytovaním doplnkových služieb vo vozidlách železničnej dopravy a autobusovej dopravy, v leteckej doprave a vodnej doprave,
8. tovaru občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím, 8)
9. živých zvierat okrem akvarijných rybičiek, exotického vtáctva, exotických zvierat, hadov, škrečkov, morčiat a iných hlodavcov,
10. tovaru predávaného vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie,
11. tovaru vyrobeného v rámci praktického vyučovania žiakov,

b) služby poskytované

1. občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím, 8)
2. vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie,
3. v rámci praktického vyučovania žiakov,
4. prostredníctvom predajných automatov.

Na ktoré služby sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v registračnej pokladnici

Ako ste sa dozvedeli vyššie, pri prijímaní platieb za tovary a služby v hotovosti musíte používať registračnú pokladňu. Zákon však v prípade služieb ide ešte ďalej a presne definuje konkrétne služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v hotovosti registračnou pokladňou.

Ak prijímate platby v hotovosti alebo platobnou kartou na mieste predaja za vymenované služby, musíte mať registračnú pokladňu.

Ak prijímate platby v hotovosti za akékoľvek iné služby, než sú vymenové, nemusíte mať registračnú pokladňu.

Služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici:

45.20 Oprava a údržba motorových vozidiel

45.40 Predaj, údržba a oprava motocyklov a ich dielov a príslušenstva

49.32 Taxislužba

55.10 Hotelové a podobné ubytovanie

55.20 Turistické a iné krátkodobé ubytovanie

55.30 Autokempingy, táboriská a miesta pre karavány

55.90 Ostatné ubytovanie

56.10 Reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál

65.11 Životné poistenie

65.12 Neživotné poistenie

69.10 Právne činnosti

69.20 Účtovnícke a audítorské činnosti, vedenie účtovných kníh; daňové poradenstvo

70.10 Vedenie firiem

70.21 Služby v oblasti styku a komunikácie s verejnosťou

70.22 Poradenské služby v oblasti podnikania a riadenia

71.11 Architektonické činnosti

71.12 Inžinierske činnosti a súvisiace technické poradenstvo

71.20 Technické testovanie a analýzy

73.11 Reklamné agentúry

73.12 Predaj vysielacieho času

73.20 Prieskum trhu a verejnej mienky

74.10 Špecializované dizajnérske činnosti

74.30 Prekladateľské a tlmočnícke činnosti

75.00 Veterinárne činnosti

78.10 Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnania

78.20 Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnanie na dobu určitú

78.30 Ostatné poskytovanie ľudských zdrojov

79.11 Činnosti cestovných agentúr

79.12 Činnosti cestovných kancelárií

79.90 Ostatné rezervačné služby a súvisiace činnosti

80.10 Súkromné bezpečnostné služby

80.20 Služby spojené s prevádzkovaním bezpečnostných systémov

80.30 Pátracie služby

86.10 Činnosti nemocníc

86.21 Činnosti všeobecnej lekárskej praxe

86.22 Činnosti špeciálnej lekárskej praxe

86.23 Zubná lekárska prax

86.90 Ostatná zdravotná starostlivosť

93.11 Prevádzka športových zariadení

93.12 Činnosti športových klubov

95.11 Oprava počítačov a periférnych zariadení

95.12 Oprava komunikačných zariadení

95.21 Oprava spotrebnej elektroniky

95.22 Oprava domácich zariadení a zariadení pre dom a záhradu

95.23 Oprava obuvi a koženého tovaru

95.24 Oprava nábytku a domácich zariadení

95.25 Oprava hodín, hodiniek a šperkov

95.29 Oprava iných osobných potrieb a potrieb pre domácnosti

96.03 Pohrebné a súvisiace služby

96.09 Ostatné osobné služby, a to len pri strihaní psov, pri opatrovateľských službách domácich zvierat, pri činnosti hotelov pre zvieratá, pri službách svadobných kancelárií a pri činnosti štúdií poskytujúcich tetovanie a piercing

Časté otázky

Na záver pridávam ešte malý zoznam čnností, pri ktorých sa často pýtate na povinnosť mať registračnú pokladňu:

Príklady situácií, kedy musíte mať registračnú pokladňu:

  • Obchod
  • Bar, krčma
  • Reštaurácia
  • Stánok s občerstvením
  • Stánok na trhu, jarmoku

Príklady situácií, kedy nemusíte mať registračnú pokladňu:

  • Zákazníci vám platia platobnými kartami alebo cez PayPal na internete – napríklad v e-shope.
  • Posielate tovar na dobierku.
  • Zákazníci vám platia prevodom z ich účtu na váš účet.
  • Zákazníci vám platia vložením peňazí na váš účet.
  • Zákazníci vám posielajú peniaze poštovou poukážkou.
Odoberajte moje najnovšie články na email!
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Tento článok má 41 komentárov

  1. Dobry den prajem. Viete mi niekto poradit prosim,kde by som nasiel zoznam predajcov na beznom jarmoku? Dakujem

  2. Dobrý deň. Chcem radu. Ak mám ohlásenú registračnú pokladňu na DÚ. A ešte nemám nahlásenú prevádzku predajne.Pán ktorý mi ju s fiškalizoval mi hovoril niečo o robení denných uzávierok aj ked bez predaja.Ako to mám chápať.Je to trochu na hlavu.Asi som zle pochopila, že uzávierku treba robiť až ked otvorím predajňu..Aj ked nepredám žiadny tovar. A nie ked nemám otvorený obchod. Dakujem za opoved.

  3. Dobrý deň, denné uzávierky musíte vyhotovovať len za dni, v ktorých ste mali tržbu. Za dni, v ktorých ste tržbu nemali, nemusíte vyhotovovať denné uzávierky.

    Je to uvedené v § 12 zákona o používaní registračnej pokladnice. Tu je citát z uvedeného zákona:

    Podnikateľ z údajov v prevádzkovej pamäti vyhotovuje dennú uzávierku; dennú uzávierku podnikateľ vyhotovuje len za dni, v ktorých mal tržbu.

    Z toho vyplýva, že ak ste ešte neotvorili vašu predajňu a teda ste ešte nemali žiadne tržby, nemusíte robiť dennú uzávierku.

  4. Dobrý deň, moja otázka znie:
    Potrebujem reg. pokladňu ak chcem podnikať ako cyklokurier alebo prepravovať osoby na bicyklovej rikši? Ďakujem.

  5. Dobrý deň, nepotrebujete registračnú pokladňu, pretože vaša služba nie je uvedená v zozname služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť mať registračnú pokladňu. Zoznam služieb nájdete vyššie v článku.

  6. Dobry den, otazka :
    podnikatelsky subjekt ma registracnu pokladnu, mal v prevadzle kaviaren, momentalne prevadzka bola predana dalsiemu podnikatelskemu subjektu, ci je potrebne neako oznamit na DU ze registracna pokladna momentalne sa nepouziva ?
    Dakujem

  7. dobrý deň,
    chcela by som sa spýtať, či a ak áno, tak odkedy potrebujem registračnú pokladňu? Či od dátumu začatia podnikania, alebo až od pridelenia statusu chránenej dielne hygienou /je tam rozdiel cca 2 mesiace)? Podnikať idem vo výrobe jednoduchých drevárskych výrobkov.
    Ďakujem.

  8. Registračnú pokladňu musíte mať od toho dňa, kedy začnete prijímať platby v hotovosti.

  9. Dobrý deň,
    plánujem si otvoriť živnosť Numerológia a astrológia. Nie je mi jasné, či mi pri tomto druhu podnikania vznikne povinnosť účtovať platby cez registračnú pokladnicu. Ďakujem vopred za odpoveď.

  10. V článku máte vymenované služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť mať registračnú pokladňu. Numerológia a astrológia tam nie je, čiže nemusíte mať registračnú pokladňu.

  11. Pavol, ste poklad, dakujem.

  12. Dobrý deň,
    chceli by sme si s manželkou (ktorá momentálne požiadala o príspevok na podnikanie z ÚP – je nezamestnaná a ja mám zamestnanie na TPP) otvoriť malý obchodík. Živnosť si teraz založím na seba, ale len do doby, pokým si nevybaví ten príspevok. Kúpil by som si na seba reg. pokladňu a otázka je, či sa dá neskôr táto pokladňa bez problémov „napísať“ na manželkinu firmu, prípadne či si ju môže napísať do nákladov (keby ju odo mňa odkúpila). Proste ide o to, že chceme už podnikať, nechceme dlho čakať na príspevok z ÚP (ten sa použije skôr len na odvody a nájom). Myslíte, že je to správny postup? Ďakujem za odpoveď.

  13. Dobry den,
    zacinam podnikat ako opravar pc podla toho co som cital usudzujem ze pri servise pc nepotrebujem registracnu pokladnu alebo ano?

  14. Dobry den, mame s.r.o. vinarstvo a dali sme si vyrobit etikety na flase. Tlaciarenska firma, ktora nam ich vytlacila nam vystavila fakturu a tu sme pre kratkost casu prisli zaplatit v hotovosti – dostali sme klasicky prijmovy pokladnicny doklad o zaplateni. Islo o sumu 400 €. Nasa uctovnicka fakturu s tymto dokladom nechce akceptovat, ziada k tomu pokladnicny blok z registracnej pokladne alebo potvrdenie z banky, ze bola uhrada uskutocnena prevodom alebo vkladom na ucet. Tlaciarenska firma nema povinnost viest registracnu pokladnu, preto nam dala prijmovy doklad. Viem, ze toto sa v praxi bezne deje a faktury sa do urcitej sumy mozu platit v hotovosti s tym, ze firma ak nema povinnost mat reg. pokladnu mi vyda prijmovy pokladnicny doklad s jasne vypisanymi nalezitostami, ze ide o uhradu faktury v hotovosti. Prosim o info, ci je tato situacia v poriadku a ci naozaj uctovnicka nemoze takuto fakturu akceptovat. Dakujem velmi pekne.

  15. matus097 – Dá sa to.

    johnoo – Pokladňu nepotrebujete (ak nebudete aj predávať PC alebo samostatné komponenty).

  16. Dobrý deň,
    rada by som sa spýtala, či potrebujem registračnú pokladňu pri vizážistike (v živnosti uvedené ako skrášľovanie tela) a pri maľovaní na tvár deťom (napr. na trhoch).
    Nie som si totiž istá, čo znamená
    18. Služby na zlepšenie telesnej pohody
    Kozmetický zásah to nie je, takže si myslím, že podľa článku nepotrebujem reg. pokl., ale rada by som získala istotu.
    Ďakujem za radu.

  17. Dobry den, som na invalidnom dochodku a chcela by som si zalozit zivnost na drobne upravy odevov v domacnosti. Vie mi niekto poradit, ci potrebujem registracnu pokladnu?

  18. Prosím o radu.Chcem z Angilicka dovážať značkovy´textil.Potrebujem extra povolenie z colného úradu?Som začímajúci podnikateľ a každá dobrá rada poteší.Môžem takýto tovar predávať aj ambulantne?Veľmi pekne dakujem.Lolika

  19. Dobrý deň,
    som živnostníčka a vyrábam rastlinné produkty, ale nemám žiadnu obchodnú prevádzku, svoje výrobky ani nedodávam do obchodnej siete a som invalidná dôchodkyňa (ale nemám preukaz ZŤP). Zákazníci mi platia v hotovosti, musím mať registračnú pokladňu?
    Mám známu, ktorá pečie doma torty na živnosť a ona nemá registračnú pokladňu. Tak neviem ako to je?
    Ďakujem za odpoveď

  20. Pekný deň,

    prosila by som o informáciu či musím mať ERP na predaj bižutérie a bižutérných výrobkov nie v stánkoch, nie v tržniciach, ale doma…..som invalidná dôchodkyňa a som ZŤP, len živnosť je založená na manžela….predpokladám, že áno i keď som to priamo v povinných nenašla.
    Ďakujem.

  21. Sme s.r.o. , všetky úhrady idú cez účty… ale, možno 2x-3x do roka sa stane, že zákazník chce zaplatiť faktúru za služby ( montáž oplotenia , zábradlia) v hotovosti…musíme mať v takýchto ojedinelých prípadoch aj tak ERP??? ďakujeme pekne.

  22. Dobrý deň, chcem sa spýtať či musím mať ERP v prípade že robím umeleckú -kúzelnícku produkciu v spoločenských domoch kde pred predstavením budem predávať vstupenky. Ide o nepravidelný predaj. Predstavenia možno budú 2 max 3 za mesiac. K tomu sa chcem ešte spýtať ako je to z uzávierkou. Tú teda spravím iba v dňoch kedy predám lístky v prípade ak je nutná pokladna. Som z toho trulo! 😀 ďakujem

  23. Dobrý deň
    chcem sa opýtať priateľ chce podnikať s bagrom a pracovným strojom chcem sa opýtať či musí mať erp? tržbu bude príjimať v hotovosti na mieste kde bude pracovať s tým bagrom, alebo stačí keď mu vystaví PPD a potom v kancelárii si vyzdvihne faktúru?
    Za odpoveď Ďakujem

  24. Dobrý deň

    chcem sa spýtať či potrebujem registračnú pokladňu ked mám zákazkové krajčírstvo a robím služby úpravy odevov .Tovar nepredávam, ale prímam peniaze v hotovosti na prímový doklad.

    Za odpoveď Ďakujem

  25. prosím vás máme dielňu na na viazanie časopisiv, výrobu rôznych vecí z papiera,potrebujeme registrčnú pokladnicu?

  26. Dobry den , potreboval by som poradit so zakonom o erp 289/2008 označenie tovaru – pise sa niekde co je to nazov tovaru ? tricko je tricko , cigarety su cigarety …. treba to na blocku z erp specifikovat ? dakujem za radu a pomoc !

  27. Dobrý deň

     

    chcela by som sa spytat či osoba ktorá vykonáva BOZP pre SZCO a PO musi mat regitracnu pokladnu. Raz za čas pri kontrole BOZP zakupi has. potreby ktore zaroven prefakturuje inej PO.

     

    Dakujem

  28. Sme menšia realitná kancelária, s.r.o. zaoberajúca sa sprostredkovaním predaja a prenájmu nehnuteľností a  prenájmom našich nehnuteľností. Platby prijímame cca 2-3xmesačne. Musíme mať registračnú pokladňu? Alebo prímať všetko priamo na účet? …ap platby za nájom?

  29. Dobry den,

    V clanku pisete ze pri predaji telefonnych kariet nie je treba registracna pokladna. Plati to rovnako aj pri predaji SIM kariet ?

    Dakujem.

  30. Chcel by som zistiť či môžeme mať ERP registrovanú na Občianske združenie a predávať na remeselných trhoch. Je možnosť do ERP naprogramovať viacero členov OZ-každý robí iné remeslo,snažíme sa o rekonštrukciu dobových postupov historických remesiel.

    Ďakujem

    Rudo

  31. Chcem sa spytat ci musim mat Registračnu pokladnu aj ked nemam zaiden tovar na predajni ale mam iba vzorniki.dakujem 

  32. Chcel by som vedieť, či je potrebná reg. pokladňa na servisné práce plynových zariadení u zákazníka.

  33. Sme futbalový klub a v areáli máme občerstvenie potrebujeme RP a tak isto pri predaji Lístkov na vstup na zápas?

  34. Dobry den,
    Prosim o radu – hackujem hracky, nepodnikam ide o zalubu.. chcela by som svoje vyrobky predavat na jarmoku a mam dodat cestne vyhlasenie v ktorom mam uviest dovod preco nemam registracnu pokladnicu.. ale neviem ktory dovod mam uviest, mam zakruzkovat jednu z nasledovnych moznosti:
    *§ 1 ods. 2 – nie som podnikateľom podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka,
    *§ 2 písm. j) – neposkytujem službu uvedenú v Prílohe č. 1 k zákonu,
    *§ 3 ods. 2 písm. a) – povinnosť evidovať tržbu sa nevzťahuje na predaj tovaru uvedenom v tomto ustanovení,
    *§ 3 ods. 2 písm. b) – povinnosť evidovať tržbu sa nevzťahuje na poskytované služby (napr. občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím).

    Som aj drzitelkou preukazu ztp..
    Dakujem za pomoc 🙂

  35. Dobrý deň, prosím o radu. Ak ukončím prevádzku ale živnosť nie,do kedy možem používať ERP?  Jedná sa mi o vyplatenie v hotovosti konečných zásob. Ďakujem

  36. Dobry den,

    musi mat registracnu pokladnu realitna kancelaria?  dakujem Ingrid

     

     

     

  37. Pekný večer .chcem sa opýtať či potrebujem registračnu pokladnu pri zakladaní volnej živnosti veštenie a numerologia,Dakujem

  38. Dobrý deň, potrebovala by som poradiť, fakturujem jednej rakúskej firme tovar a zaplatia mi ho v hotovosti. Potrebujú aj rakúšania bločik z registračnej pokladne? Ďakujem za radu 

     

  39. Dobrý deň. Rad by som sa informoval ci je nutné mať registračnú pokladňu pre jednorazovú víkendovú akciu kde je skakaci hrad pre deti za ktorý sa bude vyberať vstupné. Dakujem

  40. Dobrý deň

    Sme sročka a budeme vyrábať ovčí hrudkový syr a rôzne iné výrobky z ovčieho mlieka. Otázka znie: Všetky produkty bude odoberať odberateľ – mliekareň na ďalšie spracovanie kde sú uhrády faktúr na bankový účet. Občas sa stane, že príde kupujúci – súkromná osoba stane sa to asi cca 5 krát do roka a bude chcieť kúpiť výrobok priamo od nás. Musíme mať registračnú pokladňu alebo stačí ak mu vypíšem šek na poštu? Ďakujem

  41. Prosím vás som autodopravca- sypaný materiál. vystavujem faktúry, ktoré sú na 99% hradené cez banku. Ak priveziem  niekomu materiál, mám vystavenú faktúru s príjmovým dokladom.  Ide iba o platbu v hotovosti. Musím mať registračnú pokladnu aj ako autodopravca?  Z danového mi odpísali, že nie, nie som v zozname  ktorý sa týka registrečných pokladní. a teraz mi dali z danového pokutu za jeden takýto doklad- príjem v hotovosti.  Ako je to teda?

     

Komentáre sú zatvorené.

Zatvoriť menu

Tieto webové stránky nedávno prešli na nový lepší systém.

Heslá zo starého systému do nového nie je možné preniesť.

Preto je potrebné, aby si používatelia, ktorí sa zaregistrovali ešte na starom systéme, vytvorili nové heslo.

Ďakujeme za pochopenie.