Faktúra – čo musí obsahovať

Home 2 Diskusné Fóra Diskusia o podnikaní, otázky a odpovede, porada Faktúra – čo musí obsahovať

Táto téma obsahuje 9 odpovedí, má 5 hlasov, a bola naposledy aktualizovaná používateľom  lukys pred 6 rokmi, 9 mesiacmi.

Zobrazuje sa 10 príspevkov - 1 až 10 (z celkového počtu 10 )
  • Autor
    Príspevky
  • #22250

    pedro4444
    Účastník (Participant)

    Zdravim opat vo spolok..:)
    Mam len taku rychlo otazku riesim faktury a ma zaujimava som nasiel nejake predlohy a spravil si svoju a teda
    http://www.pedro4444.tym.sk/Pedro/faktura.jpg

    ci je to vsetko spravne ako ma byt a nic mi tam nechyba. Este sa chcem spytat musim na fakturu hodit podpis aj peciatku firmy? (na kazdom fore ine nazory a uz by rad vedel ako to vlastne je) a musi tam byt aj bic: bo to nemozem najst a do banky sa mi nechce ist kvoli tomu je to tiez povinnost uvadzat??
    za kontrolu fakturu ci je vsetko s pravnym poriadkom vopred dakujem :))

    #27247

    arrow
    Účastník (Participant)

    Ešte tam musí byť DIČ. BIC, podpis a pečiatka nemusí byť. Pozrite aj článok Náležitosti faktúry.

    #27248

    pedro4444
    Účastník (Participant)

    jasne dic tam je aj ico v hornej casti kde mam celu firmu…
    A to je potom super potom znamena ze mozem posielat faktury emailom beztoho zeby som musel mat elektronicky podpis?
    Super pavol touto spravou si mi ulahcil vela prace, lebo doteraz som na zivnosti daval pedantne na kazdu fakturu peciatka, popis a tu pri sro ak to nie je povinnost teda staci mi len prazdna faktura tak to mam hned o pracu menej.
    A podla akeho zakona to je nevies nahodou? pretoze co si teraz spominam co som dostal od kazdej sro fakturu vzdy mi tam smarili peciatku a podpis, ale ako som si tak pozrel aj ten odkaz co si poslal to je vazne len dobrovolne. Danovnik nemoze na tom dodrbat, ze ta faktura nema vyznam ked tam nei je podpis,lebo ako jeden pisal ku fakture patri but teda bankovy vypis alebo podpisana prijmenka tym padom z toho usudzujem, ze preto je na fakture zbytocny podpis. Dufam ze so mto dobre pochopil. :)

    #27276

    Mary Claire
    Účastník (Participant)

    Zdravím,
    BIC (resp. SWIFT) a IBAN sú kód banky a rozšírené číslo účtu v medzinárodnom tvare – toto nie je potrebnou náležitosťou faktúry; odporúča sa to uviesť, ak je vašim obchodným partnerom zahraničný odberateľ (uľahčí mu to platbu).

    Čo sa týka podpisu a pečiatky – táto téma je na Slovensku dosť sporná a rieši ju obrovské kvantum tém na stránke porada.sk, napríklad:
    http://www.porada.sk/t19047-podpis-na-fakture.html
    http://www.porada.sk/t14420-treba-podpis-na-fakture.html

    Odporúčam prečítať.

    Podstatné je, že náležitosti faktúry nerieši iba jeden zákon. V jednom zákone podpis a pečiatka nie sú povinnou náležitosťou faktúry, v zákone o účtovníctve je už však klauzula, z ktorej vyplýva nutnosť mať faktúru podpísanú. Teoreticky by s pečiatkou ešte nemal byť problém (závisí od toho, aký veľký byrokrat vám príde na daňovú kontrolu), podpis však už problémom byť môže, a dosť veľkým. Keď už vám príde daňovák na kontrolu, odvolanie sa na radu na internetovom fóre vás pred pokutou neuchráni.

    Moje odporúčanie – na každej faktúre je lepšie radšej preventívne mať podpis a pečiatku. Fyzický podpis perom sa dá nahradiť elektronicky zaručeným podpisom. Ak sa tomu chcete vyhnúť, vyžiadajte si písomné stanovisko od daňového úradu, pod ktorý vaša firma spadá, že podpis na faktúre nepotrebujete. To je asi jediný spoľahlivý spôsob, ako sa uchránite v takejto situácii pred možnou pokutou.

    #27280

    Robertus
    Účastník (Participant)

    Zoberme si jednoduchý príklad. Všetci si dávate do nákladov faktúry za mobil, že? Sú tie faktúry od mobilného operátora podpísané, alebo obsahujú pečiatku? Jasné, že nie. Má mobilný operátor nejakú výnimku, ktorá ho oslobodzuje od povinnosti dávať na faktúru podpis a pečiaku? Určite nie. Ani nemusí mať, pretože podpis a pečiatka na faktúre nie sú povinné.

    #27281

    Mary Claire
    Účastník (Participant)

    Faktúry od mobilného operátora sú ELEKTRONICKY PODPÍSANÉ, čo podľa zákona o účtovníctve plnohodnotne nahrádza ručný podpis. Ak teda takýto elektronický podpis máte (dá sa kúpiť napríklad tu: psca.sk), môžete faktúry podpisovať pred odoslaním elektronicky aj takouto formou.

    Zoznam predajcov elektronických podpisov nájdete napríklad aj tu:
    http://www.nbusr.sk/sk/elektronicky-podpis/zoznam-ca/aktualny-zoznam-ca/index.html

    Znova pripomínam, že táto otázka je v slovenskej legislatíve sporná a viacero odborníkov sa k nej stavia rôzne. Zvážte, či si chcete risknúť pokutu od daňovej kontroly, ak náhodou tá, čo príde k vám, patrí k tým prísnejším.

    Podľa § 32 zákona o účtovníctve č.431/2002 Z.z.: Ak účtovná jednotka prenáša účtovný záznam mimo účtovnej jednotky prostredníctvom informačného systému, považuje sa účtovný záznam za preukázateľný, ak podľa § 33 je zabezpečený pred jeho zneužitím, poškodením, zničením, neoprávneným zásahmi doň a neoprávneným prístupom k nemu. Účtovný záznam určený na prenášanie musí obsahovať podpisový záznam.

    Podpisovým záznamom sa rozumie účtovný záznam, ktorého obsahom je vlastnoručný podpis, alebo obdobný preukázateľný účtovný záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v technickej forme.

    Viac o tom nájdete aj napríklad tu:
    http://podnikanie.etrend.sk/podnikanie-uctovnictvo-a-dane/je-elektronicka-faktura-plnohodnotnym-danovym-dokladom.html

    #27282

    Robertus
    Účastník (Participant)

    Ok, čo to znamená „prenášať účtovný záznam prostredíctvom informačného systému“? Rozumiem tomu tak, že je to napr. poslanie faktúry v pdf alebo inom elektronickom formáte prostredníctvom emailu. Ale ja napríklad od mobilného operátora nedostávam faktúru emailom v elektronickom formáte. Dostávam ju iba poštou v papierovom formáte a tam nie je žiadny elektronický ani iný podpis.

    Keď teda niekomu vystavím papierovú faktúru a dám mu ju do ruky, alebo mu ju pošlem poštou, neprenášam ju prostredníctvom žiadneho informačného systému. Na takýto prípad (ktorých je určite absolútna väčšina medzi malými podnikateľmi) sa teda asi podľa vyššie uvedeného povinnosť použiť podpis nevzťahuje. Alebo sa mýlim?

    Nejde mi o to hádať sa, len si to chcem vyjasniť. Predsa ani „prísnejšia“ daňová kontrola nemôže len tak z prísnosti rozdávať pokuty za niečo, čo nemá oporu v zákone.

    #27283

    Mary Claire
    Účastník (Participant)

    Dobrý deň Robertus,

    odpovedala som najmä na otázku zakladateľa témy – pedro4444, ktorý sa vyslovene pýtal na zasielanie svojej faktúry prostredníctvom emailu. V prípade posielania faktúry elektronicky musí byť táto elektronicky podpísaná.

    Ak posielate faktúru poštou, tak naozaj podľa zákona o DPH nie je vyslovene uložená povinnosť mať faktúru podpísanú. Avšak podľa § 10 Zákon č. 431/2002 o účtovníctve musí daňový doklad obsahovať podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie.

    Podľa tohto z toho vyplýva, že na faktúre, ktoré vystavujete, a idete ich potom zaniesť vašej účtovníčke na zaúčtovanie, musíte na nich byť podpísaný vy (tak ako je to definované v spoločenskej zmluve alebo zakladateľskej listine), a ešte sa na ňu potom musí podpísať aj vaša účtovníčka (ak je ona zodpovedná za zaúčtovanie). Teoreticky teda môžete vystavovať faktúry a dávať ich svojim zákazníkom bez podpisu, ak vám ich prevezmú. Svoje vlastné, ktoré evidujete v účtovníctve, podpísané musia byť.

    Znova sa ale vrátim k našim milým byrokratom na úradoch – osobne sa mi stalo, že mi nechceli prevziať výkazy a požadovali opečiatkovanie zmlúv napriek tomu, že žiadny zákon nehovorí o povinnosti mať či používať pečiatku. Skutočnosť, že niečo ako elektronický podpis ešte len teraz pomaly začínajú tety úradníčky chápať.

    Chápem, že by ste chceli jednoznačné stanovisko – áno, treba podpis, lebo tu je to v zákone, alebo nie, netreba podpis. Žiaľ tak to na slovenských úradoch nefunguje. Moje faktúry teda pre istotu budú vždy podpísané a výkazy zanášané na úrady vždy aj opečiatkované, napriek tomu, že zákon jednoznačne takúto povinnosť neukladá.

    K mobilným operátorom sa neviem kvalifikovane vyjadriť – platia na nich špeciálne zákony. Okrem toho zvyčajne podpisujete na začiatku zmluvu o poskytovaní služieb (napríklad na mesačnej báze), takže predpokladám, že tam môže fungovať podobný princíp ako pri nájomnom (v nájomnej zmluve sa ustanoví cena za nájom, a potom už vám prenajímateľ nemusí mesačne vôbec faktúry posielať, avšak vy platiť musíte). Mobilný operátor môže mať oceňovanie služieb naviazané na všeobecné obchodné podmienky a aktuálne cenníky, s ktorými pri podpise zmluvy súhlasíte. Ale to len predpokladám – nie som odborník na systém fungovania telekomunikácií.

    Veľa šťastia v podnikaní.

    #27302

    pedro4444
    Účastník (Participant)

    dakujem za vase nazory a postrehy. Uz som to debatoval aj s pravnickou a sama mi povedala, ze pokial nechcem mat zbytocne problemy tak ze pokial mi to nejak nerobi problem, radsej tam tu peciatku a podpis tam mam dat.
    Elektronicky podpis chcem neskor riesit zatial to mam v podmienkach tak osetrene, ze faktury neposielam zakaznikom mam uvede, ze su v sidle spolocnostni a ze pokial chce aby som mu ich zsielal, tak za poplatok posty atd.. Tym padom to mam osetrene a faktury nemusim posielat a ked niekto si to chce dat do nakladov co je par ludi tak sa zastavi do sidla pre fakturu a tam mu uz lahko supnem peciatku a podpis a je pokoj….
    Lebo presne uz som nasiel milion nazorov o tom aj pavol co povedal a je to, ze mozu mat pravdu vsetci len vzdy sa dobre obhajit, ale tak robit si nervy radsej to tam hodim a pohodka… Neskor poriesim elektronicky podpis a bude pokoj tam potom staci ked ku tomu podpisu uz tu peciatku aj preskenujem nie??

    #29086

    lukys
    Účastník (Participant)

    Sháněl jsem vzor faktury a odkaz už nefunguje. Nicméně našel sem pěkný přepisovatelný formulář – jakože pro Excel na http://www.faktura-formular.cz. Takže kdyby někdo sháněl… PS: já potřeboval pro neplátce DPH, ale je tam myslim i pro plátce.

Zobrazuje sa 10 príspevkov - 1 až 10 (z celkového počtu 10 )

Fórum ‘Diskusia o podnikaní, otázky a odpovede, porada’ je zatvorené pre pridávanie nových tém a odpovedí.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Zatvoriť menu
Tieto webové stránky nedávno prešli na nový lepší systém. Heslá zo starého systému do nového nie je možné preniesť. Preto je potrebné, aby si používatelia, ktorí sa zaregistrovali ešte na starom systéme, vytvorili nové heslo. Ďakujeme za pochopenie.